Avisarkiv

Smarte fergerabatter (november 2011)

For snart to år siden fjernet Fredrikstad kommune fergerabatten for barn og pensjonister tur/retur Gamlebyen, og for resten av byfergerutene. Det hadde de ikke lov til. Departementets forskrift om de landsomfattende sosiale rabattordninger ble ikke fulgt – en forskrift ukjent for både administrasjon og politikere under budsjettbehandlingen høsten 2009.

I snart to år har barn og pensjonister betalt dobbelt pris. De skulle hatt rabatt. Når departementet ber kommunen gjeninnføre fergerabatten, truer kommunen med å øke taksten. Det kan ikke betegnes som særlig klokt. Faktum er at færre tar fergen. Det bør bekymre kommunen, for de taper penger. Å fjerne rabatten for barn og pensjonister er en ting. Et mulig enda større feilgrep inntektsmessig var bortfallet av rabatt på flerbrukskort for storbrukere.

Inntil kommunen bestemte seg for å stryke alle fergerabatter, fikk reisende noen små gratisturer inkludert i flerbrukskortet. En helt vanlig løsning for all type kollektivtrafikk. Hvem ville vært togpendler tur/retur Oslo hvis NSB skulle kreve fullpris x 30 for månedskort? Rabatter er en selvfølge – byfergen i Fredrikstad intet unntak.

Kommunen kan argumentere seg blå for at utgangsprisen er lav, men faktum er at de har fjernet rabatter. Det liker ikke publikum, og de finner lett reisealternativer. Hvis fergen hadde vært eneste ferdselsvei over Glomma – som før 1957 – ville kommunen garantert hatt effekt av null rabatter og høyere priser. Men samme pristaktikk fungerer ikke med privatbilen som konkurrent til fergen.

Derfor bør kommunen tenke smarte, kreative rabattløsninger for fergedriften videre. Første grep må være å fastholde makspris på 10 kroner, gjeninnføre rabatt for barn og pensjonister, i tillegg til en generøs flerbruksrabatt for storbrukere. Det skal heller ikke være nødvendig for lærere og rektorer å måtte forhandle med både kommune og fergeførere om rabatt for skolebarn på tur til Gamlebyen. Det bør være en selvfølge.

Skulle kommunen trenge ideer til smarte rabatter anbefales også en innføring i rapporter utgitt av Transportøkonomisk Institutt. Med tydelig og god markedsføring av nye rabatter, og noe is i magen, vil kommunen kunne redusere underskuddet på fergen, kanskje til og med tjene penger. Tidligere reisende ville komme tilbake, nye reisende komme til.

Selv ville jeg igjen tatt med familien, som teller to store og fire små, på fergetur tur/retur vestsiden. De siste to årene har vi heller tatt bilen. Vi mener 120 kroner tur/retur (for en tre minutters reise totalt) er for dyrt. Med rabatt for barna ville prisen vært 80 kroner. Da hadde vi ruslet ned til fergeleiet og latt bilen stå. Kommunen ville tjent en snau hundrelapp på oss – ikke bare én helg, men flere. Det bør vel være langt bedre enn ingenting når fergen uansett går.

Og mange tenker på samme måte. Som er glad i fergen, ser den som et godt alternativ til bilen, og som en forlengelse av kulturopplevelsen i Gamlebyen. Som vil at fergen skal bestå, men ikke betale hva som helst. Det kalles priselastisitet. Så frem med rabattene, Fredrikstad kommune. Det vil lønne seg.

Denne kommentaren er tidligere publisert i Gamlebyavisens papirutgave – november 2011.

Tekst: Morten Stenseng Gulbrandsen

Gamlebyavisens redaksjonelle innhold er et resultat av uavhengig journalistisk arbeid. Både historisk og nytt innhold på denne nettsiden kan leses gratis/uten abonnement. Hvis du som leser kunne tenke deg å støtte prosjektet og betale for lest innhold, kan du sende et lite beløp på Vipps – maksimalt 30 kroner – til følgende nummer: 982 35671. Takk!