Posten tenkte ikke kundens beste da postboksene ble flyttet fra Gamlebyen Frukt & Tobakk til Rema 1000 ved Brohodet. Gamlebyavisen måtte søke assistanse fra fem år gamle Geo for å plukke brev og brosjyrer fra den åletrange postboksen helt nede ved gulvet.

Fra komfortable lokaler i Gamlebyen med romslige postbokser, har Posten virkelig bestemt seg for å teste kundenes tålmodighet med imponerende slett service. Med postbokser plassert i et kaldt inngangsparti, som definitivt ikke blir varmere i månedene som kommer, må Gamlebyavisen manøvrere med akrobatiske øvelser for å hente post. Den ni centimeter høye postboksen er atskillig trangere enn tidligere modell, og når den i tillegg er plassert drøye 30 centimeter over gulvet, er enkleste metode å legge seg langflat på rygg. Men dette er ikke å anbefale.

Da vi for en tid tilbake påpekte problemet for en blid representant fra Posten, som var til stede i butikken for opplæring av ansatte, ble stemningen langt mindre munter. Her var det ingen mulighet for mer praktiske løsninger. Ved klager måtte vi ringe kundeservice – som overraskende nok heller ikke kunne bistå.

Inntil postboksavtalen blir sagt opp har Gamlebyavisen funnet en ny løsning for å unngå belastningsskader ved tømming av postboks. Egne barn tas med til «posthuset», og fem år gamle Geo har absolutt ingen problemer med verken åpne boksen eller hente post. Med et smil. Noe Posten så langt fra fortjener.

Geo (5) er i motsetning til sin far tilsynelatende godt fornøyd med de nye postboksene.

Tekst og foto: Morten Stenseng Gulbrandsen

Gamlebyavisens redaksjonelle innhold er et resultat av uavhengig journalistisk arbeid. Både historisk og nytt innhold på denne nettsiden kan leses gratis/uten abonnement. Hvis du som leser kunne tenke deg å støtte prosjektet og betale for lest innhold, kan du sende et lite beløp på Vipps – maksimalt 30 kroner – til følgende nummer: 982 35671. Takk!