Gamlebyavisen

Hvor mange sykler får plass på ferja?



I tillegg til å være plankeby, fotballby og liten verdensby, til og med inkludert sin egen gamleby, er Fredrikstad også en sykkelby. Men hvor mange sykler får plass på ferja? Svaret er tilsynelatende så mange at det nesten ikke er en sitteplass å oppdrive.

At folk sykler gjør godt for både fysisk helse, sinnets munterhet og ikke minst for miljøet. Vi har også en kommune som i tiltagende grad tilrettelegger for syklende.

Men på ferjene er det ikke bestandig like greit. Tidlig torsdag ettermiddag denne uka var 23 sykler ombord ferja fra Gamlebyen til Cicignon. Da blir det trangt om plassen. Spesielt når mange syklende setter seg med farkosten på tvers og opptar to plasser i tillegg til sin egen.

Dette var også en periode av dagen der ferja kun går hvert femtende minutt. Denne gang var det ingen som måtte vente på neste ferje, men hvis maksantallet 50 passasjerer hadde vært ombord, ville det vært trangt som på en t-bane i rushtrafikk. Det er i det hele tatt svært tvilsomt om alle ville fått plass.

Hva er så løsningen? Alle passasjerer skal selvfølgelig kunne ta med egen sykkel på ferja, om den er liten eller stor. For noen er veldig store – til og med på tre hjul.

Her må det prioriteres.

I travle perioder, som nå på sommeren – der femti mennesker skal være med, både eldre og barn – må man prioritere en forsvarlig fergetur med et begrenset antall sykler. Noen syklende må da finne seg i å vente på neste ferje. Femti mennesker og kanskje et tyvetalls sykler ombord kan umulig være forsvarlig i tilfelle en evakuering.

Vi foreslår også at det settes opp et tydelig skilt der syklende bes om ikke å parkere sykkelen foran sitteplasser.

Tekst og foto:
Morten Stenseng Gulbrandsen